Saturday, 27 April 2013

Jalankan Tanggungjawab Anda Sebagai Pengundi.

Pada 05.05.2013 ini seluruh rakyat Malaysia berumur 21 tahun keatas akan mengundi pada tarikh tersebut.Salah seorang daripada rakyat tersebut adalah ReGreat..hee..Regreat rasa seronok sangat al-maklumla kali pertama nak mengundi ni.ReGreat nak undi parti apa tak boleh bagitaula.Rahsia...shhh!!!..tapi paling penting setiap undi kita bakal menentukan masa depan negara kita.Korang semua perlu tahu apabila kita salah memilih parti yang bakal membentuk keraajaan baru..Boleh rosak ekonomi negara kita.ReGreat ada belajar basic economic.pendapatan(income) negara kita ni antaranya dipengaruhi oleh investment,government spending,import dan juga export...Jadi sebagai rakyat please tengok parti yang mana boleh menjana pendapatan negara bila kerajaan baru digubal nanti.Kita jangan fikir nak murah tu nak murah barang ni.Kita perlu berfikir secara bijaksana kalau negara kita ni tak ada sumber untuk menjana pendapatan.Pengurusan negara tak dapat dijalankan dengan sempurna.Belajarlah daripada negara lain seperti Greece yang lingkup disebabkan pengurusan kewangan kerajaan yang tak betul.Kita perlu sedar negara kita ni antara negara yang mempunyai kadar pengangguran yang rendah.Kadar pengangguran yang rendah dipengaruhi oleh ekonomi yang baik.Kita perlu berfikir secara waras undian memainkan peranan bukan sahaja dari ekonomi negara bahkan juga dalam menggubal sesuatu undang-undang baru.Manifesto setiap parti perlu diteliti bagus ke aku undi untuk parti ni.Terlindung ke hak aku sebagai rakyat Malaysia?.Selepas tu,dari segi usahawan-usahawan di Malaysia ni adakah keistimewaan yang dinikmati oleh usahawan sedia ada ini akan terus dinikmati sekiranya mengundi parti yang salah.Ingatlah manusia selalunya cuna tahu benda yang salah tapi tak pernah sedar kebaikan yang dilakukan sesuatu kerajaan itu.Sekiranya rakyat Malaysia ini belajar tentang sejarah seperti pergolakan di Libya dulu sehingga berakhirnya kerajaan pimpinan Muaamar Ghadafi dengan terbunuhnya pemimpin tersebut.Tapi lihatlah kini adakah negara itu aman sekarang?Sekiranya kita lihat dengan akal dan fikiran.Kononnya kebangkitan rakyat negara Libya itu dapat mengubah nasib mereka dengan kepimpinan baru...Tapi tak kemanapun..masih juga bergolak...Jadi mana-mana rakyat Malaysia yang suka sangat nak mengganas.Sudah-sudahla yer keganasan tak menjamin keamanan.Lihatlah negara-negara Islam yang digulingkan.Adakah semuanya aman?Korang perlu ingat setiap keputusan yang korang lakukan sekarang ni bakal memberi kesan kepada anak,cucu cicit piat dan piut korang pada masa akan datang.Jangan ikut perasaan je...
Alamak dah jauh Regreat melalut ni.Tapi apa yang ReGreat nak cuba sampaikan pilihan rakyat janganla berdasarkan emosi tapi berdasarkan kebijaksanaan dan melalui hati budi.Jangan mudah untuk mendengar dan terus serap semua idea dan juga info yang kita dapat tanpa kita selidiki sedalamnya...Fikirkanlah...
Ini Cuma pandangan dari ReGreat sebagai seorang mahasiswa.
Akhir kata selamat mengundi buat seluruh rakyat Malaysia yang berumur 21 tahun keatas(-U-)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Read more...

Thursday, 25 April 2013

"Gigitan Cinta" Suarez



LONDON: Penyerang Liverpool, Luis Suarez digantung 10 perlawanan oleh Persatuan Bolasepak (FA) Inggeris atas kesalahan melakukan keganasan dengan menggigit pemain pertahanan Chelsea, Branislav Ivanovic.
Suarez menerima pertuduhan melakukan keganasan selepas insiden yang berlaku dalam perlawanan Liga Perdana di Anfield yang berkesudahan seri 2-2, namun mempersoalkan pandangan FA bahawa dia patut digantung lebih daripada 3 perlawanan atas kesalahannya.
Suruhanjaya Bebas yang bersidang di London semalam untuk membuat keputusan mengenai tempoh penggantungan sesuai buat penyerang antarabangsa Uruguay itu menambah tujuh perlawanan sebagai tambahan kepada tiga yang lazimnya dijatuhkan untuk kesalahan melakukan keganasan.
Penggantungan berkuat kuasa serta-merta bermakna Suarez akan terlepas empat aksi perlawanan terakhir dan enam perlawanan pertama liga musim depan.
Liverpool, yang terkejut dengan keputusan berkenaan, mempunyai masa sehingga Jumaat ini untuk membuat rayuan.

SUMBER:MYMETRO

Read more...

Wednesday, 24 April 2013

Orang Islam Pelopor Dalam Penciptaan Kamera Pertama Di dunia





 




         Suratkhabar terkemuka di Barat, The Independent pada edisi 11 Mac 2006 telah menerbutkan sebuah artikel yang sangat menarik bertajuk ”Bagaimana Pencipta Muslim Mengubah Dunia. Salah satunya adalah pencipta kamera obscura.
Kamera merupakan salah satu penemuan penting yang dicapai oleh umat manusia. Dengan flash dan tembakan kamera, manusia dapat merakam dan mengabadikan pelbagai bentuk gambar bermula dari sel manusia hingga galaksi di luar angkasa.
       Teknologi pembuatan kamera, kini dikuasai peradaban Barat serta Jepang. Sehingga, banyak umat Muslim yang meyakini kamera berasal dari peradaban Barat.
Jauh sebelum masyarakat Barat menemuinya, prinsip-prinsip asas pembuatan kamera telah dicetuskan seorang sarjana Muslim lebih kurang 1,000 tahun silam. Penemu prinsip kerja asas kamera itu adalah seorang saintis legenda Islam yang bernama Ibnu al-Haitham.
Pada akhir abad ke-10 Masihi, Al-Haitham berjaya mencipta sebuah kamera obscura. Itulah salah satu karya al-Haitham yang paling berkesan. Penemuan yang sangat inspiratif itu berjaya dilakukan al-Haithan bersama Kamaluddin al-Farisi. Mereka berdua berjaya meneliti dan merakam fenomena kamera obscura.

Read more...

Kemahiran Menjamin Kehidupan

KUALA LUMPUR, (Bernama) -- Lim Key Teong, 43, berpegang kepada falsafah yang menjadi amalan orang tua dan nenek moyangnya iaitu orang yang mempunyai kemahiran akan terjamin kehidupannya sampai bila-bila.

Anak kelahiran Kulim, Kedah ini akur dengan kesusahan keluarganya, justeru, dia bertekad untuk bekerja pada usia yang masih muda supaya dapat meringankan beban orang tuanya.

Apabila orang tuanya membuat keputusan berpindah ke Kuala Lumpur, Lim juga ikut bersama. Dia mahu mencari kerja walaupun mungkin terpaksa membanting tulang demi meringankan kesusahan keluarganya.

Ayahnya menjaja makanan di Jalan Klang Lama untuk menyara keluarganya.

"Hidup kami susah jadi saya fikir kenapa tak keluar cari duit sendiri. Tak perlu susahkan emak dan ayah lagi," kata Lim, anak kedua daripada tiga beradik.


Read more...

Fakta Menarik Mengenai Lukisan Potrait Monalisa



Mona Lisa, atau La Gioconda (La Joconde), adalah lukisan minyak di atas kayu poplar yang dibuat oleh Leonardo da Vinci pada abad ke-16. Lukisan ini sering dianggap sebagai salah satu lukisan paling terkenal di dunia dan hanya sedikit karya seni lain yang menjadi pusat perhatian, studi, mitologi, dan parodi. Tapi tahu kah ada selain itu. Nama Lukisan ini lebih dikenal dengan sebutan Mona Lisa yang merupakan kesalahan dalam pengejaan! Nama yang sesungguhnya adalah Monna Lisa, yang didalam bahasa italia memiliki arti “My lady” “wanitaku/kekasihku”. Beberapa orang berpendapat bahwa model dari lukisan Mona Lisa ini adalah Da Vinci sendiri dalam bentuk wanita. Namun berdasarkan teori yang masuk akal adalah model dari lukisan ini merupakan Lisa Gherardini, yaitu seorang wanita yang lahir pada tahun 1479 yang berusia 24 tahun dan memiliki 2 orang anak laki-laki ketika ia berpose untuk lukisan ini. mengapa da Vinci memilihnya masih merupakan misteri hingga saat ini.

Read more...